Μια πρόσφατη μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στο πράσινο υδρογόνο· το μπλε υδρογόνο (που παράγεται με ορυκτά καύσιμα) δεν πρέπει να προωθηθεί.
Η Γερμανία έχει μια εθνική στρατηγική για το υδρογόνο εδώ και τρία χρόνια. Αλλά η ανάπτυξη της οικονομίας του υδρογόνου συνεχίζει να είναι υποτονική. Το πρόβλημα είναι η έλλειψη πολιτικής βεβαιότητας όσον αφορά την κατεύθυνση, όπως δείχνει μια τρέχουσα μελέτη από το Borderstep Institute και το Institute for Ecological Economic Research (IÖW). Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι οι βασικοί παράγοντες δεν συμφωνούν για το πώς παράγεται το υδρογόνο και πού πρέπει να χρησιμοποιείται.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση επίσης δεν λαμβάνει μια αρκετά σαφή θέση, σύμφωνα με τη μελέτη που χρηματοδοτείται από το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Έρευνας στην κατευθυντήρια γραμμή χρηματοδότησης «Insight» για την αξιολόγηση του αντίκτυπου της καινοτομίας.
Αυτό εγκυμονεί τον κίνδυνο σημαντικές επενδύσεις να καθυστερήσουν ή να κατευθυνθούν εσφαλμένα. Με βάση μια ανάλυση του τρέχοντος μείγματος πολιτικών, τα ινστιτούτα παρέχουν συστάσεις σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να επιταχυνθεί η αύξηση της οικονομίας του υδρογόνου στο μελέτη «Προτεραιότητα και ασφαλή κατεύθυνση ως καθήκον της πολιτικής υδρογόνου».
Πρέπει να υποστηριχθεί η παραγωγή «μπλε» υδρογόνου;
Οι ερευνητές προειδοποιούν ότι όταν εξετάζεται πόσο ενεργοβόρα είναι η παραγωγή και εισαγωγή υδρογόνου, θα πρέπει να δοθεί σαφής προτεραιότητα στο «πράσινο» υδρογόνο – δηλαδή το υδρογόνο που παράγεται με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
«Το μπλε υδρογόνο, το οποίο παράγεται από φυσικό αέριο, δεν είναι κλιματικά ουδέτερο και επομένως δεν είναι μια μακροπρόθεσμη επιλογή», εξηγεί ο Florian Kern από το IÖW. «Δεν έχει ακόμη πολιτικά αποκλειστεί ως ενδιάμεση λύση. Αυτό ενέχει ρίσκο, λόγω της ύπαρξης διαφόρων εξαρτήσεων στην αγορά παραγωγής και εκμετάλλευσης ορυκτών καυσίμων και τυχόν επενδύσεις μπορεί να κατευθύνονται προς λάθος κατεύθυνση, με αποτέλεσμα οι οποίες στη συνέχεια να λείπουν αλλού. Είναι σημαντικό να δημιουργηθούν πρόσθετα κίνητρα για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου στη Γερμανία και σε άλλες χώρες της ΕΕ. Η παραγωγή ή η εισαγωγή μπλε υδρογόνου δεν πρέπει να υποστηρίζεται από το κράτος, ούτε καν έμμεσα, για παράδειγμα μέσω εγγυήσεων για έργα υποδομής όπως οι αγωγοί» καταλήγει ο κος Kern.
Προειδοποίηση για παράλληλες υποδομές παροχής θέρμανσης και μεταφορών
Στην αρχή ενός τεχνολογικού μετασχηματισμού, είναι σημαντικό να παραμένουν ανοιχτές διάφορες επιλογές, σύμφωνα με τους συγγραφείς της μελέτης. Ωστόσο, προειδοποιούν: Το αργότερο κατά τη διάρκεια της εκκίνησης, μπορεί να καταστεί προβληματική η παράλληλη επιδίωξη διαφορετικών τεχνολογικών λύσεων. Τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου δεν πρέπει να αναβαθμιστούν ταυτόχρονα για παροχή θερμότητας. «Η θέρμανση με υδρογόνο καταναλώνει πέντε φορές περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια από μια αντλία θερμότητας», εξηγεί ο Klaus Fichter. «Για λόγους οικονομικούς και κλιματικής προστασίας, συνιστούμε την υποστήριξη στη χρήση μεθόδων παραγωγής θερμότητας χωρίς καύση κατά την κατάρτιση σχεδίων θέρμανσης κτηρίων».
Ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί με καύσιμο υδρογόνου απαιτεί επίσης περίπου πέντε φορές περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Ως εκ τούτου, είναι επικίνδυνο να κατασκευαστεί ένα δίκτυο σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου παράλληλα με την υποδομή φόρτισης για την ηλεκτροκίνηση, προειδοποιεί η μελέτη. Η πρόοδος στις μπαταρίες για φορτηγά θα μπορούσε να σημαίνει ότι οι επενδύσεις στο δίκτυο πρατηρίων καυσίμων δεν είναι κερδοφόρες. «Η ευθύνη της τεχνολογίας και των υπεύθυνων της ενεργειακής πολιτικής είναι να αποφευχθούν τέτοιες κακές επενδύσεις και επενδύσεις χαμηλής αποτελεσματικότητας καθώς και σχετικές εξαρτήσεις από δομές που τυχόν θα δημιουργηθούν, επισημαίνει ο κος Kern.





